Partnergemeente Istebna

Partner / zustergemeente Istebna, PolenPartner / zustergemeente Istebna, Polen

De "Polencommissie" is een begrip binnen onze gemeente. Jarenlang waren Wim en Mans Bijsterbosch, Timen Smit en Henk Harmsen de drijvende krachten achter de commissie. Vele vrachtwagens vol goederen zijn in de loop der jaren afgeleverd in onze zustergemeente Istebna. Nu het economisch gezien in Polen een stuk beter gaat, is het goederentransport gestopt maar het contact met onze zustergemeente is nog levendig. In 2016 is een jeugdgroep van onze gemeente een aantal dagen op bezoek geweest bij onze zustergemeente. Tijdens het verblijf hebben zij niet alleen de jongeren van de gemeente ontmoet en een kerkdienst bijgewoond, maar ook hebben zij de omgeving verkend. Er is onder andere een bezoek gebracht aan
Auschwitz – Birkenau, de stad Krakau, en het drielandenpunt met Tsjechië en Slowakije.

2016 2018 uitwisseling
Twee jaar later, in 2018, kwam een groep jongeren uit Polen op bezoek in Heerde. Tijdens hun verblijf hebben ze onze kerk bezocht en een dienst bijgewoond. Maar ook zij hebben onze omgeving verkend. De groep die in 2016 bij hen op bezoek was had een gevarieerd programma samengesteld: orgelmakerij Reil, Madurodam, Scheveningen, en de tulpenvelden in de polder zijn bezocht tijdens hun bezoek aan onze gemeente.

Nu de vriendschapsband tussen onze gemeente en die in Istebna niet meer draait om het leveren van goederen was besloten het werk van de commissie over te dragen aan een nieuwe generatie. De commissie bestaat sinds 2020 uit de vier heren Peter Draaijer, Wilco Jonker, en René- en Rick van Norel. Als nieuwe polencommissie hadden zij al de nodige plannen gemaakt om met een groep jongeren in 2020 af te reizen naar Istebna voor een vierdaags bezoek. Echter gooide de coronapandemie roet in het eten, en moest dit bezoek helaas worden uitgesteld. Zodra de situatie het weer toelaat is het plan om een bezoek te brengen aan onze zustergemeente.

Foto's: impressie zustergemeente Istebna

Istebna collage