Meditatie 05-12-2023: VERWACHTEN

Meditatie 05-12-2023: VERWACHTEN

‘U bent de God van mijn heil, U verwacht ik elke dag.’ Psalm 25: 5b

Ik zou u als lezer van Hervormd Heerde willen vragen: “Verwacht u nog iets?” Verwacht u nog iets ván het leven, verwacht u nog iets in het leven? Of zegt u: ach, mijn situatie, de situatie in de wereld, er is niet meer zo veel om te verwachten. Zeker geen positieve verwachtingen.
Toch mag u iets verwachten, of beter gezegd, u mag Iemand verwachten. Iemand met een hoofdletter. Het is advent en advent betekent komst. Met kerst vieren we dat Jezus, de Messias ruim 2000 jaar geleden geboren is. Lang had men uitgekeken naar zijn komst. God had die komst al beloofd aan Adam en Eva, direct na de zondeval.
Ja, Jezus is gekomen, maar wij mogen verlangend en vol verwachting uitzien naar de dag waarop Hij zal terug keren uit de hemel. Want met advent en kerst kijken we niet alleen ruim 2000 jaar terug. Nee, we kijken ook naar onze tijd, naar de tijd van voorbereiding op zijn wederkomst. En als Hij komt, dan is Hij opnieuw lang verwacht. Maar de vraag is dan wel: Heeft u die verwachting nog? Verwacht u Jezus? Verwacht u Gods Zoon werkelijk uit de hemel terug?
Hij komt! Advent. Uit de hemel klinkt de roep: “Zie, Ik kom!” Hij is op weg. Het kan nog even duren. Het kan ook morgen zijn of als we kerstfeest vieren: van dat uur weet niemand. Maar Zijn voetstappen zijn in de tekenen van de tijd al wel hoorbaar!
Het uitzien naar zijn komst mag ons geen passieve ‘afwachters’, geen dagdromers maken. Verwachten is niet dromen, maar werken. Wat doet u als u bezoek verwacht? Wat zou u doen als de koning bij u op bezoek zou komen? Waarschijnlijk uw huis spik en span schoon maken. Meer dan de koning mag u verwachten: Gods Zoon, Jezus, de Koning der koningen. Zou u dan niet alle kamers van uw levenshuis grondig schoonmaken? Aan het werk gaan om uw leven te heiligen. Hoe? Doe weg wat niet goed is en bid om vergeving.
Als u zo de wederkomst van Christus verwacht, dan komt er iets van een feestelijke spanning in uw huis en in uw hart. En dan duurt dat wachten ook niet lang. Als er echt verlangen is, als er echt verwachten is, dan valt de tijd weg. Dan is er in de spanning van het verwachten ook iets van ontspanning. De ontspanning van het genieten en dan vliegt de tijd.
Verwacht u Jezus? En als u Hem verwacht, wát verwacht u dan? Bent u bang voor een onheilspellend oordeel of kunt u ook echt met psalm 25 zeggen: ‘U bent de God van mijn heil.’ U bent mijn heil o, Heer. Mijn Heiland, mijn Heelmeester, mijn Verlosser. Dat hoeft niet alleen toekomstmuziek te zijn. Nee, Hij wil ook nu al uw Heiland zijn. Als u Hem belijdt als uw Heiland, dan zult u voor eeuwig bij Hem mogen zijn. Ik wens u gezegende, verwachtingsvolle adventsweken toe.

Gert Timmer