Meditatie 21-03-2023: Opstaan!

Meditatie 21-03-2023: Opstaan!

 “Hij is hier niet, Hij is immers opgewekt, zoals Hij gezegd heeft.” (Matteüs 28:6)

Opstaan doen we elke dag. Niet alleen uit bed, maar ook als we zitten en iemand wil ons een hand geven. In de bus als een ouder iemand geen plaats heeft om te zitten. Verwant met het woord opstaan is ook ‘in opstand komen’. Hoe snel komen mensen in opstand als iets niet meezit. In het verkeer, in de onderlinge verhoudingen. Thuis of op het werk. Dat ‘in opstand komen’ hebben we van geen vreemde. We hebben het geërfd van de eerste mens Adam: hij stond op tegen God. Daardoor hebben we vanuit onszelf geen recht van spreken meer bij God. Al hebben wij dan geen recht van spreken meer bij God de Vader, bij zijn Zoon, de Here Jezus gelukkig wel. Hij is gekomen in een opstandige wereld. Hij is gekruisigd, gestorven, begraven, maar ook opgestaan. Hij zoekt opstandelingen op en biedt vrede.

Heb je dit ervaren in je leven? Dan ga je op Hem lijken. Dan word je een vredelievend mens: je staat niet meer zo op je strepen, je opstand wordt meer en meer gebroken. En dat wordt merkbaar in je leven. Je gaat bijvoorbeeld anders om met je geld. Kijk maar naar Matteüs, de tollenaar, de belastingbeambte. Hij zat helemaal vast aan zijn geld. Hij had alleen maar oog voor het materiële. Dan heb je geen oog voor Jezus. Jezus bracht daar verandering in. Hij riep: volg Mij. ‘En hij stond op en volgde Hem’ (Mat 9:9).

Dan kom je er tot je blijdschap achter dat je niet de enige bent die Hem volgt. De ervaring van het volgen van Hem deel je dan met anderen, een héle kerk vol met volgelingen! Dan heb je het niet alleen over de politieke situatie van provinciale verkiezingen… maar dan heb je het over de opgestane Jezus. Want: ‘De Here is waarlijk opgestaan’ (Lc 24:34). Daar ben je vol van. Je kiest voor Hem omdat Hij voor jou gekozen heeft.

Waar Hij in het middelpunt staat komen opstandige mensen tot bekering en geloof. Dan staan ze op voor Hem en knielen aan Zijn voeten. Jezus zegt ‘Ik ben de opstanding en het leven’ (Joh 11:25). Als Hij dit zegt betekent dit dat de ‘geestelijke’ opstanding niet in onze handen ligt. Soms denken we dat. Dat leert Hij je grondig af als je bent opgestaan en Hem volgt. Na Pasen zegt Jezus tegen zijn gemeente, tegen u en jou: ‘Ontwaak uit uw slaap, sta op uit de dood en Christus zal over u lichten’ (Ef 5:14). Sta op uit je opstandigheid en volg Hem. Sta op voor het eerst, of ervaar opnieuw dat het goed is de opgestane Jezus door het geloof te volgen. Opstaan en Hem volgen geeft licht en leven aan je leven want de liefde- en warmtestralen van de Here Jezus zijn dan over je opgegaan. Blijf niet zitten waar je zit, maar sta op voor Koning Jezus en volg Hem.

Gezegend Paasfeest!

Ds. Gert J. Röben