Meditatie 03-02-2023: De lofzang gaande houden

Meditatie 03-02-2023: De lofzang gaande houden

‘Maar omstreeks middernacht baden Paulus en Silas en zongen Gods lof, en de gevangenen luisterden naar hen.’ (Handelingen 16:25)

Het zal je maar gebeuren. Je verkondigt het evangelie. Je doet wonderen in Gods Naam. Je doet je best de weg te gaan die God je wijst en dan word je gegeseld en geslagen en kom je uiteindelijk in de gevangenis terecht. Als het mij zou overkomen zou ik denk ik roepen: ‘Here, waarom, waarom? Waar heb ik dit aan verdiend?’ Opvallend is dat Paulus en Silas dat niet doen. Ze begonnen niet te roepen ‘waarom?’. Maar ze begonnen te bidden en God de lof toe te zingen.

Ze zingen midden in de nacht, op het donkerste moment. De nacht wil in de bijbel meer zeggen, dan alleen maar uiterlijke duisternis. Middernacht is het tijdstip van het kwaad, van de duivel, die geen licht kan verdragen. Daar, op dat moment zingen ze Gods lof. De kerkvader Augustinus heeft eeuwen terug al eens gezegd: ‘Goed zingen is tweemaal bidden’. En de kracht van het gebed, dus ook van het zingen, mogen we nooit onderschatten. Jezus belooft dat als we bidden in Zijn Naam, de Vader het ons ook geven zal. Jezus wil gebeden en bezongen worden, dan komt Hij met zijn verlossing.

Liederen kunnen zo een enorme steun zijn. Soms heb je een bepaald gevoel, een gevoel van vreugde of van teleurstelling, van blijdschap of verdriet en wil je dat ook bij God kenbaar maken. Maar zelf woorden vinden kan zo moeilijk zijn. Dan is het toch machtig mooi, dat zoveel van die gevoelens in liederen verwoord worden. Denk alleen maar aan de Psalmen.
En wat is het resultaat van het gezang van Silas en Paulus? Er komt een zware aardbeving, zodat de grondvesten van de gevangenis schudden. Die aardbeving bleek een antwoord van God te zijn aan die lijdende, biddende en lofzingende predikers. Er gebeurt iets geweldigs: de boeien gaan los en de deuren gaan open. God treedt op als Verlosser van Paulus en Silas, maar niet alleen van hen, want alle deuren gingen open en alle boeien raakten los. De liederen en de gebeden hadden niet alleen een uitwerking voor Paulus en Silas, maar ook voor hen die geluisterd hadden. Paulus en Silas zijn door hun zang tot zegen voor anderen.

Misschien herkent u het wel wel. Nederland zingt of andere programma’s met geestelijke liederen kunnen ons troosten en steunen. Niet alleen degenen die zingen, maar juist ook degenen die toehoren, die luisteren. Alle deuren gingen open en de boeien van allen raakten los. Dat geeft ons een enorm wijd perspectief. Daarom moet u Nederland zingt niet zomaar uitzetten als er iemand op bezoek komt van wie u denkt dat hij of zij deze muziek niet zo op prijs stelt. Nee, laat ze het maar horen, want die liederen verkondigen het evangelie. En dat evangelie heeft ieder mens nodig.

Gert Timmer