Meditatie 10-07-2020: Rusten en bijtanken

“De Here geve u, dat gij rust moogt vinden” (Ruth 1: 9a)

Ruth en Orpa hebben bewogen tijden achter de rug. Beide zijn op jonge leeftijd weduwe geworden. Hun schoonmoeder, Naomi, wil terug naar haar eigen land. Haar schoondochters willen met haar mee, maar Naomi weet dat hen daar een zware en moeilijke tijd staat te wachten en probeert hen terug te sturen. Ze zegt dan:’De Here geve u, dat gij rust moogt vinden, in het huis van haar man.’ Rust, geborgenheid vertaalt de NBV, vinden in het gezin, bij familie.
Na een bewogen tijd of na hard werken heb je rust nodig. Daarom hebben we iedere zondag ook een rustdag. Mogen we uitrusten van de beslommeringen en zorgen, van al ons werk en van alles wat we meegemaakt hebben en kracht op doen voor de komende dagen.
Niet alleen op zondag mogen we rusten. Velen hebben ook vakanties. Ook dat zijn goede gelegenheden om eens echt uit te rusten. Je kunt soms zo moe worden van alles en iedereen om je heen en er echt naar verlangen om er een paar weken helemaal tussen uit te zijn. Om tot rust te komen. Om bij te tanken. Dat is soms hard nodig.
Mag ik u vragen: ’Waar zoekt u de rust? Waar tankt u bij?’ Dan bedoel ik niet uw vakantiebestemming. Waar u ook heen gaat, de rust die u daar vindt kunt u niet in een doosje stoppen om mee naar huis te nemen om het er daar weer uit te halen. Die rust is betrekkelijk: plaats- en tijdgebonden. Ik bedoel ook niet de rust die in een gezin, in de familie gevonden kan worden. Daar is lang niet altijd en voor iedereen echte rust te vinden.

Nee, echte rust, diepe rust vinden we ergens anders. Die vinden we in onze ‘binnenkamer’. Dat kan in ons eigen huis zijn, maar ook in een tent, een caravan, camper of hotelkamer. Die binnenkamer is een plek waar we in alle rust kunnen bidden. Waar we het Woord van God in alle rust kunnen lezen.
Dat Woord waarin Gods Zoon zegt: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.’ Echte rust is alleen bij en in Hem te vinden. Vergeet je bijbel niet mee te nemen op vakantie (of zet een bijbel-app op je telefoon). Neem de tijd voor ‘Stille Tijd’. Stille tijd, dat is tijd voor God. Tijd om met Hem om te gaan. Om met Hem te praten en naar Hem te luisteren. Om de bijbel te openen, te lezen en het gelezene te overdenken, te bestuderen.
Ook als u, om welke reden dan ook, niet met vakantie kunt, kunt u wel iedere dag rust zoeken en vinden door ‘Stille tijd’ te houden. Vanuit die rust kunnen we ons dagelijks werk weer doen, kunnen we de periode die komt met een gerust hart tegemoet treden.
Ik wens u allen, een gezegende, stille, rustgevende tijd toe.

G. Timmer

21 apr 2024